Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

W pobliżu Łodzi może powstać tor do testowania pociągów magnetycznych i do jazdy w próżniowych rurach

Czytaj dalej
Fot. 123RF
Marcin Bereszczynski

W pobliżu Łodzi może powstać tor do testowania pociągów magnetycznych i do jazdy w próżniowych rurach

Marcin Bereszczynski

Grupa polskich inżynierów pracujących nad technologią hyperloop, czyli magnetyczną koleją próżniową, ma szanse na podpisanie umowy z kolejami hiszpańskimi. Tor testowy ma powstać w przyszłym roku w okolicach Łodzi.

Hyperloop to nowoczesny środek transportu wymyślony kilka lat temu przez miliardera Elona Muska, twórcy m.in. systemów kosmicznych. Polega na wpuszczeniu kapsuły do rury z obniżonym ciśnieniem atmosferycznym, co daje niewielkie opory powietrza. Kapsuły mogłyby pędzić z prędkością tysiąca km/h.

Polscy naukowcy są w trakcie zaawansowanych prac. Spółka Hyper Poland, czyli startup rozwijający technologię hyperloop, dostała się do finału konkursu TrenLab, czyli programu akceleracyjnego kolei hiszpańskich. Renfe, czyli hiszpańskie koleje państwowe, postanowiły znaleźć najbardziej innowacyjne projekty związane z transportem, koleją i telekomunikacją. Do konkursu zgłoszono 240 projektów z całego świata. Wyłoniono 15 najlepszych, w tym pomysł spółki Hyper Poland. W najbliższym czasie Hiszpanie powinni wybrać trzy najlepsze projekty, których autorzy podpiszą półroczną umowę z hiszpańskimi kolejami. Nagrodą będą pieniądze na dalszy rozwój projektu, know-how i wsparcie technologiczne kolei hiszpańskich.

W pierwszej połowie przyszłego roku Hyper Poland planuje jazdy testowe modelu pojazdu hyperloop. Wiele wskazuje, że 500-metrowy może powstać w pobliżu Łodzi.

Jeszcze nie ma decyzji w sprawie lokalizacji toru testowego - powiedział Paweł Prus z Hyper Poland. - Łódź to jedna z propozycji wskazanych przez Instytut Kolejnictwa. Oprócz tego rozważana będzie lokalizacja w pobliżu Wrocławia. Decyzja powinna być podjęta na przełomie stycznia i lutego.

Polski pomysł na hyperloop jest inny niż większości firm pracujących nad tą technologią. Nie chodzi w nim, żeby od razu budować rury, wewnątrz których będą mknęły pociągi. Hyper Poland zamierza najpierw wykorzystać istniejącą w kraju infrastrukturę kolejową do potrzeb kolei magnetycznej. Takie rozwiązanie pozwoliłoby za kilka lat uruchomić pociągi magnetyczne, które poruszałyby się po torach z prędkością 300 km/h. Taka technologia pozwalałaby jeździć po tych samych torach pociągom magnetycznym i zwykłym pociągom. W drugim etapie tory byłyby zakrywane prefabrykowaną pokrywą, w której można obniżyć ciśnienie powietrza wewnątrz prawie do zera. Brak oporów powietrza pozwoliłoby dwukrotnie zwiększyć prędkość, czyli do 600 km/h.

Przeczytaj o planach związanych z hyperloop! Co wymyślili inżynierowie? 

Pozostało jeszcze 33% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Marcin Bereszczynski

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dzienniklodzki.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.