Ekstra
Magazyn
Ekstra Magazyn

Najlepsze teksty z całej Polski, w każdy piątek dla wszystkich prenumeratorów Cyfrowych. Poznaj Ekstra Magazyn

Trzy linie metra, nowy ratusz na pl. Wolności i hotel transatlantyk

Czytaj dalej
Fot. Reprodukcja Grzegorz Gałasiński
Anna Gronczewska

Trzy linie metra, nowy ratusz na pl. Wolności i hotel transatlantyk

Anna Gronczewska

Za dwa lata ma rozpocząć się budowa kolejowego tunelu, który ma połączyć dworzec Fabryczny z Kaliskim. Ma on pełnić też rolę łódzkiego mini metra. O budowie metra mówi się od blisko 50 lat, ale inwestycji, które planowano a nie zrealizowano, było w Łodzi znacznie więcej

Błażej Ciarkowski, architekt i historyk sztuki, jest autorem książki „Łódź, która nie powstała”. Przedstawił w niej plany przebudowy miasta sięgające 1918 r., a więc odzyskania przez Polskę niepodległości.

- Gdyby zrealizowano wszystkie plany, które opisuję w książce, Łódź wyglądałaby zupełnie inaczej - mówi Błażej Ciarkowski. - Przede wszystkim stracilibyśmy wiele z tej charakterystycznej, XIX-wiecznej tkanki w Śródmieściu. Sporo tych planów dotyczyło przekształceń w strefie śródmiejskiej, tam gdzie warunki życia były relatywnie najgorsze.

Metra żal

Zdaniem Błażeja Ciarkowskiego najbardziej żal, że nie udało się zbudować metra.

- Z tych infrastrukturalnych pomysłów metro byłoby chyba najważniejszym - twierdzi architekt. - Dawałoby możliwość połączenia miast aglomeracji łódzkiej w jeden wspólny organizm. Wpisałoby się również w obecne tendencje, by ograniczyć ruch samochodowy. Był to bardzo postępowy pomysł, niestety niezrealizowany. Ciekawym pomysłem, jednym z najwcześniejszych, było przekształcenie dworca Fabrycznego i stworzenie tam nowego centrum.

O budowie metra zaczęto mówić w latach 60. XX wieku. Miano wybudować linię, która połączy północną i południową część Łodzi, a konkretnie Rynek Bałucki z pl. Niepodległości. Złośliwi mówili, że wybrano taką trasę, by łodzianie bez problemu mogli dojechać z targu na „Górniaku” na Rynek Bałucki.

W „Ogólnym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Łodzi na lata 1969 - 1972” podawano, że dwie krzyżujące się linie metra miały łączyć Pabianice, Retknię, pasmo strykowskie oraz Aleksandrów, Teofilów, Bałuty i Dąbrowę.

Później pojawiły się plany metra z trzema liniami. Opisał to w swojej książce „Łódź 2000” Lucjusz Włodkowski (1977 r.). Czytamy w niej, że metro powstanie około 2010 r. Pierwsza z linii miała się zaczynać w Aleksandrowie Łódzkim i prowadzić przez Teofilów na Dąbrowę. Miała biec wzdłuż ul. Piotrkowskiej. Druga miała połączyć Pabianice z Retkinią i powstać w 2019 r. O szczegółach trzeciej trasy nie napisano.

Nowe centrum przy Fabrycznym

Błażej Ciarkowski wspomniał też o budowie nowego centrum miasta wokół dworca Fabrycznego.

Pomysł ten pojawił się zaraz po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Mówiono o tym potem w czasach PRL. Po wielu latach do tego pomysłu powrócono.

Pozostało jeszcze 83% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 2,46 zł dziennie.

    już od
    2,46
    /dzień
Aktywujesz kod bez rejestracji

Odblokowujesz dostęp jednorazowo, tylko na tej przeglądarce. Jeżeli chcesz w przyszłości wrócić do tego artykułu, skorzystaj z opcji aktywacji kodu z rejestracją - zarejestruj się.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i czytaj bez rejestracji" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

odzyskaj hasło

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zaloguj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Aby móc przetwarzać Twoje dane osobowe w postaci adresu e-mail dla celów przedstawiania informacji handlowych na temat naszych towarów lub usług za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, prosimy Cię o wyrażenie poniżej wskazanych zgód.

Pamiętaj, w każdej chwili możesz cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie wpłynie jednak na zgodność z prawem przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych przed wycofaniem zgody. Szczegóły dotyczące zgody, w tym jej wycofania, znajdziesz w naszej Polityce Prywatności oraz w swoim profilu.

Administratorem Twoich danych osobowych jest spółka Polska Press Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Domaniewska 45, 02-672 Warszawa. Szczegółowe zasady przetwarzania danych osobowych przez Polska Press oraz uprawnienia użytkowników Serwisu Polskatimes z tym związane zawarte są w naszej Polityce Prywatności.

Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez nas w szczególności w celu wykonania umowy (usługa świadczona drogą elektroniczną), w celach marketingowych w zakresie udzielonych zgód, jak też w innych celach marketingowych na podstawie naszego uzasadnionego interesu. Podanie przez Ciebie danych osobowych jest dobrowolne. Przysługuje Ci prawo do żądania od nas dostępu do swoich danych osobowych, prawo do ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych a także prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. Więcej na temat Twoich uprawnień oraz celów przetwarzania danych przeczytasz w naszej Polityce Prywatności.

* Jeżeli klikniesz „Zaznacz wszystkie poniższe zgody” automatycznie zaznaczasz wszystkie zgody. Możesz też zaznaczyć lub odznaczyć każdą ze zgód z osobna.

** Zgoda wymagana.

Klikając w przycisk "Aktywuj kod i zarejestruj się" potwierdzam, że zapoznałem/am się z treścią informacji o zamówieniu oraz, nadto że żądam rozpoczęcia dostarczenia treści cyfrowych przed upływem terminu do odstąpienia od umowy w związku z czym utracę prawo do odstąpienia od umowy i wiem, że usługa jest odpłatna.

Anna Gronczewska

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dzienniklodzki.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.