Matura z internetu na 100 procent? Nauka zdalna może być skuteczna

Czytaj dalej
Fot. pixabay
Anastazja Bezduszna

Matura z internetu na 100 procent? Nauka zdalna może być skuteczna

Anastazja Bezduszna

Nauka zdalna stała się od marca rzeczywistością dla wszystkich uczniów w Polsce. Przygotowania do egzaminów też przeniosły się do internetu. Jak się okazuje, są korepetytorzy, którzy już dawno uczą online i to skutecznie. Czy można zdać maturę na 100 procent, przygotowując się z lekcji na YouTube? Zapytaliśmy Krystiana Jakubczyka, który ma sprawdzone sposoby na naukę zdalną.

Matura na 100 procent - czy to jest możliwe? Co roku kilka tysięcy maturzystów zdaje egzamin dojrzałości z najwyższym wynikiem. Krystian Jakubczyk 11 lat temu uzyskał 100 procent na maturze z jednego najtrudniejszych przedmiotów - chemii. Postanowił podzielić się doświadczeniem z uczniami, którzy chcą związać swoją przyszłość m.in. z medycyną, w osiągnięciu wysokiego wyniku na egzaminie maturalnym.

Długo przygotowywał się Pan do egzaminu?

Można powiedzieć, że przez cały okres nauki w liceum. Nigdy nie korzystałem z pomocy korepetytora, uczyłem się z lekcji w szkole. Oprócz powtórek w szkole dodatkowo sam powtarzałem materiał, według własnego planu. W klasie maturalnej brałem też udział w różnych konkursach chemicznych. Jednym z nich był „Wygraj indeks” organizowany przez Politechnikę Gdańską, w którym udało mi się zdobyć indeks na Wydział Chemiczny PG. Zdobycie indeksu nie zwalniało jednak z matury z chemii, do egzaminu musiałem normalnie przystąpić. W mojej klasie o profilu biologiczno-chemicznym niemal wszyscy zdawali chemię na poziomie rozszerzonym. Ale wynik 100 procent z chemii uzyskała oprócz mnie jeszcze jedna osoba z klasy.

Czy był Pan zaskoczony, że poszło aż tak dobrze czy to było do przewidzenia?

Pamiętam, że po powrocie do domu - podobnie jak wielu maturzystów - próbowałem przypomnieć sobie treść zadań oraz udzielone odpowiedzi, następnie sprawdzić swoje obliczenia ponownie i oszacować mój wynik. Część zadań wymagała jednak szersze odpowiedzi pisemnej tzn. jakiegoś wyjaśnienia lub uzasadnienia. W przypadku takich zadań poprawna odpowiedź musi zawierać pewne elementy, które wyszczególnione są w kluczu odpowiedzi. Nie byłem w stanie przewidzieć, jaki będzie klucz i czy moje odpowiedzi są w pełni poprawne i wyczerpujące. Najgorszy scenariusz jaki zakładałem to utrata 3 punktów (wynik 95 proc.), a najlepszy zdobycie ich maksymalnej liczby, jeśli wszystkie odpowiedzi będą poprawne i „wstrzelą się” w klucz.

Zobacz również: Matura 2020: CHEMIA rozszerzona - ODPOWIEDZI i ARKUSZ z zadaniami. Sprawdź rozwiązania zadań maturalnych z 17 czerwca 2020

Chemia rzadko bywa ulubionym przedmiotem. Skąd u Pana zamiłowanie do tej dziedziny wiedzy i kiedy się ono pojawiła?

Myślę, że to zasługa nauczycieli. Najpierw w gimnazjum kiedy pierwszy raz zetknąłem się z chemią i ją polubiłem. Następnie w liceum, gdzie mogłem osiągnąć kolejny stopień wtajemniczenia. Myślę, że nauczyciel nie musi zachęcać do swojego przedmiotu. Ważne, aby umiał porwać i przekazywać wiedzę. Jeśli tego nie potrafi efekt może być przeciwny i uczeń się zniechęca.

Który dział chemii pan lubi najbardziej, a który jest najmniej Panu bliski?

Najbardziej lubię chemię organiczną, choć przez wielu maturzystów, ale też i studentów jest ona uznawana za najtrudniejszą. Być może powodem takiego stosunku do tego działu jest fakt, że w ostatnich latach na maturze zadań z chemii organicznej jest coraz więcej.

Czy trudno było korepetycje przenieść do Internetu? Zrobił pan to 5 lat temu. Dziś to bardzo aktualne. Co skłoniło do zmiany sposobu przekazania wiedzy?

Matura z internetu na 100 procent? Nauka zdalna może być skuteczna
Paweł Kończyński Krystian Jakubczyk, autor kursu „Chemia na 100%”

Kiedy zacząłem prowadzić tradycyjne korepetycje 6-7 lat temu, będąc jeszcze na studiach, zauważyłem jak dużym zainteresowaniem cieszą się zajęcia z chemii. Otrzymywałem dużo pozytywnych opinii od moich uczniów, którzy dzięki mojej pomocy zdawali maturę i zdobywali indeks na studia. W 2015 roku postanowiłem, że przygotuję materiały do nauki chemii do matury w formie lekcji video. Chciałem wykorzystać nowoczesne metody nauczania, aby przekazywanie wiedzy było jeszcze bardziej efektywne. Kurs miał stać się istotnym elementem metody odwróconej klasy i blended learning, które chciałem zacząć stosować w swojej pracy. Dodatkowo dzięki stworzeniu kursu większa liczba maturzystów mogła uczyć się z moją pomocą, gdyż na tradycyjne zajęcia mogłem przyjąć tylko określoną liczbę uczniów. Kurs stał się również ciekawą alternatywą dla osób, które nie mogły uczęszczać na standardowe korepetycje. Na przykład jeśli ktoś w swojej okolicy nie mógł znaleźć korepetytora, to dzięki dostępowi do internetu mógł uczyć się z mojego kursu internetowego. Ponadto kurs online w przeliczeniu na godzinę zajęć jest wielokrotnie tańszy od tradycyjnych korepetycji, co również jest jego atutem. Wraz z rosnącym zainteresowaniem e-learningiem na przestrzeni ostatnich lat rośnie popularność kursu i takiej zdalnej formy przygotowań do matury z chemii.

Na czym polega metoda odwróconej klasy i blended learning?

To nowoczesne metody dydaktyczne, stosowane już powszechnie na całym świecie. Najprościej rzecz ujmując, metoda odwróconej klasy polega na tym, że uczniowie przystępują do zajęć po zapoznaniu się z przygotowanymi wcześniej materiałami. W przypadku kursów, które prowadzę za pośrednictwem strony chemianastoprocent.pl czy korepetycji, są to najczęściej materiały wideo. W czasie spotkania online pracujemy już na bazie tego materiału. Blended learning to po prostu nauka łącząca korzystanie z materiałów online z możliwością bezpośredniego kontaktu.

Rozumiem, że zdaje pan ze swoimi uczniami maturę z chemii co roku. Z pana perspektywy - poziom zadań staje się wyższy czy przeciwnie zadania stają się trudniejsze?

Matura z chemii się zmienia. Można to łatwo dostrzec analizując arkusze z ostatnich kilku-kilkunastu lat. Największe zmiany zaszły chyba w arkuszu z 2015 roku kiedy zmienił się nie tylko zakres materiału, ale również sposób formułowania zadań i ich oceniania. Zadania stały się bardziej rozbudowane i złożone. Pojawiło się więcej wykresów, diagramów, tabel oraz zadań z informacją wstępną. Ich obecność wynika ze zwiększonego nacisku na umiejętność korzystania z informacji. Dawniej zadania były bardziej schematyczne, krótkie i nieskomplikowane. Obecnie, do rozwiązania wielu z zadań, nie wystarczy świetnie wyuczony materiał. Trzeba dobrze opanować także czytanie ze zrozumieniem, wyszukiwanie informacje w tekście, odczytywanie danych z tabel i wykresów, a także precyzyjne odpowiadanie na zadane pytania. Dlatego często to nie brak wiedzy, ale duża ilość tekstu, zawiłość poleceń, a także stres i ograniczony czas przyczyniają się do porażek maturzystów.

Czym pan zajmuje się na co dzień?

Na co dzień zajmuje się przygotowywaniem moich uczniów do sprawdzianów i matury z chemii. Prowadzę zajęcia indywidualne wykorzystując metodę odwróconej klasy oraz blended learning. Osobom, które preferują samodzielną naukę, oferuję kurs internetowy „Chemia na 100%”. Wszyscy moi uczniowie otrzymują odpowiedzi na nurtujące pytania związane z chemią, pomagam im rozwiązywać zadania oraz sprawdzam ich odpowiedzi na zamkniętej grupie na Facebooku. Prowadzę również kanał na YouTube, gdzie można znaleźć rozwiązania krok po kroku kilkudziesięciu popularnych typów zadań maturalnych. Sposób, w jaki przekazuję wiedzę na platformie YouTube, jest identyczny jak w moim kursie: wszystko rozrysowuję na kartce, dzięki czemu można poczuć się jak na tradycyjnych zajęciach. Dodatkowo prowadzę również zajęcia warsztatowe, na których wraz z uczestnikami przeprowadzamy eksperymenty naukowe.

Wiem, że nawet niektórzy profesorowie boją się rozwiązywać zadania maturalne - ponieważ, nawet jeśli mają wiedzę, to i tak bardzo trudno trafić w klucz CKE. Pan nie ma takich obaw. Skąd pana pewność siebie?

Podstawa programowa, tak jak i matura z chemii obejmuje pewien zakres wiedzy z tej dziedziny. Niektóre zagadnienia są przekazywane w szkole średniej w sposób uproszczony. To zrozumiałe, bowiem treści muszą być dostosowane i przystępne dla uczniów na tym etapie edukacyjnym. Przez to czasem mogą pojawić się jakieś małe rozbieżności między wiedzą przekazywaną w szkołach średnich i na studiach. Być może z tego wynika specyfika matury z chemii. Myślę, że pracując z zadaniami maturalnymi i śledząc zarówno sposoby formułowania poleceń jak i udzielania na nie odpowiedzi, można wczuć się w to czego wymaga CKE w danym zadaniu i jakiej oczekuje odpowiedzi.

Ilu uczniów pan przygotował do egzaminu przez te 7 lat i ilu z nich zdało na 100 procent maturę z chemii?

Liczbę uczniów, którzy skorzystali z mojego kursu internetowego, publikuję i aktualizuję na stronie kursu. Obecnie, łącznie z osobami, które przygotowywałem do egzaminu przed stworzeniem kursu online, jest to już ponad 1300 uczniów. Najwyższy wynik jaki uzyskał mój uczeń to 97 proc.

Filmiki online zawierają zarówno zagadnienia teoretyczne, jak i praktyczne. Skąd pan bierze pomysły na zadania dla swoich kursantów?

Polecam moim uczniom rozwiązywanie zadań z różnych zbiorów, ale przede wszystkim z matur. Praca z tymi zadaniami pozwala wczuć się w ich specyfikę o czym wspominałem wcześniej. W kursie, na zajęciach oraz na grupie na Facebooku wykorzystuję własne, autorskie zadania, które układam na podstawie trendów i zmian w arkuszach maturalnych.

Jak przygotować się skutecznie do matury z chemii? Co doradziłby Pan uczniom?

Myślę, że warto podkreślić że na obecnej maturze z chemii oprócz dobrze utrwalonej wiedzy potrzebne są zdolności: logicznego myślenia, skupienia się, czytania ze zrozumieniem, sprawnego wykonywania obliczeń, wyszukiwania i korzystania z informacji. Ponadto kluczowe mogą okazać się: odporność na stres, dokładność, dbałość o szczegóły. Warto nad tymi zagadnieniami pracować, przygotowując się do egzaminu.

-------------------------
Zainteresował Cię ten artykuł? Szukasz więcej tego typu treści? Chcesz przeczytać więcej artykułów z najnowszego wydania Głosu Wielkopolskiego Plus?

Wejdź na: Najnowsze materiały w serwisie Głos Wielkopolski Plus

Znajdziesz w nim artykuły z Poznania i Wielkopolski, a także Polski i świata oraz teksty magazynowe.

Przeczytasz również wywiady z ludźmi polityki, kultury i sportu, felietony oraz reportaże.

Pozostało jeszcze 0% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Anastazja Bezduszna

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.