Trzy linie metra, nowy ratusz na pl. Wolności i hotel transatlantyk

Czytaj dalej
Fot. Reprodukcja Grzegorz Gałasiński
Anna Gronczewska

Trzy linie metra, nowy ratusz na pl. Wolności i hotel transatlantyk

Anna Gronczewska

Za dwa lata ma rozpocząć się budowa kolejowego tunelu, który ma połączyć dworzec Fabryczny z Kaliskim. Ma on pełnić też rolę łódzkiego mini metra. O budowie metra mówi się od blisko 50 lat, ale inwestycji, które planowano a nie zrealizowano, było w Łodzi znacznie więcej

Błażej Ciarkowski, architekt i historyk sztuki, jest autorem książki „Łódź, która nie powstała”. Przedstawił w niej plany przebudowy miasta sięgające 1918 r., a więc odzyskania przez Polskę niepodległości.

- Gdyby zrealizowano wszystkie plany, które opisuję w książce, Łódź wyglądałaby zupełnie inaczej - mówi Błażej Ciarkowski. - Przede wszystkim stracilibyśmy wiele z tej charakterystycznej, XIX-wiecznej tkanki w Śródmieściu. Sporo tych planów dotyczyło przekształceń w strefie śródmiejskiej, tam gdzie warunki życia były relatywnie najgorsze.

Metra żal

Zdaniem Błażeja Ciarkowskiego najbardziej żal, że nie udało się zbudować metra.

- Z tych infrastrukturalnych pomysłów metro byłoby chyba najważniejszym - twierdzi architekt. - Dawałoby możliwość połączenia miast aglomeracji łódzkiej w jeden wspólny organizm. Wpisałoby się również w obecne tendencje, by ograniczyć ruch samochodowy. Był to bardzo postępowy pomysł, niestety niezrealizowany. Ciekawym pomysłem, jednym z najwcześniejszych, było przekształcenie dworca Fabrycznego i stworzenie tam nowego centrum.

O budowie metra zaczęto mówić w latach 60. XX wieku. Miano wybudować linię, która połączy północną i południową część Łodzi, a konkretnie Rynek Bałucki z pl. Niepodległości. Złośliwi mówili, że wybrano taką trasę, by łodzianie bez problemu mogli dojechać z targu na „Górniaku” na Rynek Bałucki.

W „Ogólnym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Łodzi na lata 1969 - 1972” podawano, że dwie krzyżujące się linie metra miały łączyć Pabianice, Retknię, pasmo strykowskie oraz Aleksandrów, Teofilów, Bałuty i Dąbrowę.

Później pojawiły się plany metra z trzema liniami. Opisał to w swojej książce „Łódź 2000” Lucjusz Włodkowski (1977 r.). Czytamy w niej, że metro powstanie około 2010 r. Pierwsza z linii miała się zaczynać w Aleksandrowie Łódzkim i prowadzić przez Teofilów na Dąbrowę. Miała biec wzdłuż ul. Piotrkowskiej. Druga miała połączyć Pabianice z Retkinią i powstać w 2019 r. O szczegółach trzeciej trasy nie napisano.

Nowe centrum przy Fabrycznym

Błażej Ciarkowski wspomniał też o budowie nowego centrum miasta wokół dworca Fabrycznego.

Pomysł ten pojawił się zaraz po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Mówiono o tym potem w czasach PRL. Po wielu latach do tego pomysłu powrócono.

Pozostało jeszcze 83% treści.

Jeżeli chcesz przeczytać ten artykuł, wykup dostęp.

Zaloguj się, by czytać artykuł w całości
  • Prenumerata cyfrowa

    Czytaj ten i wszystkie artykuły w ramach prenumeraty już od 3,69 zł dziennie.

    już od
    3,69
    /dzień
Anna Gronczewska

Jestem łodzianką więc Kocham Łódź. Piszę o historii mojego miasta, historii regionu, sprawach społecznych, związanych z religią i Kościołem. Lubię wyjeżdżać w teren i rozmawiać z ludźmi. Interesuje się szeroko pojmowanym show biznesem, wywiady z gwiazdami, teksty o nich.

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.