Kiedy znikną ciasne zgierskie wiadukty?

Czytaj dalej
Fot. Jacek Zemła
Jacek Zemła

Kiedy znikną ciasne zgierskie wiadukty?

Jacek Zemła

Kierowcy mają dość stuletnich wiaduktów, pod którymi łatwo utknąć Drogowcy twierdzą, że to obiekty PKP, a kolej nie pali się do ich przebudowy.

Tiry z nietypowymi naczepami, dźwigi czy lawety wiozące niewymiarowe pojazdy - to wszystko w ciągu ostatniego roku utknęło w Zgierzu pod ciasnymi wiaduktami, jakie okalają miasto od wschodu i północy. Tak się składa, że Zgierz oplatają linie kolejowe budowane sto lub więcej lat temu. Wtedy po drogach jeździły najwyżej furmanki i dla takich pojazdów pobudowano kamienne wiadukty. Teraz jeżdżą potężne ciężarówki, a przepusty pod torami, jakie były, takie są.

- Wiele razy rozmawialiśmy z PKP na temat przebudowy wiaduktów na drogami 71 i 91, ale zawsze słyszeliśmy, że kolej nie ma na to pieniędzy - mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - My sami nie możemy nic zrobić, bo wiadukty, jak i nawet fragmenty drogi pod torami są własnością PKP.

Tymczasem w okolicach Łodzi zmodernizowano w ostatnich latach niemal wszystkie linie kolejowe, likwidując przy okazji stare wiadukty lub uciążliwe przejazdy w poziomie torów. Przykładem może tu być Rogów, gdzie kolej zbudowała zupełnie nowy wiadukt na drodze krajowej nr 72, by usprawnić ruch i poprawić bezpieczeństwo. Dlaczego w Zgie-rzu wciąż trzeba korzystać z ponadstuletnich obiektów?

- Modernizacja linii kolejowej łączącej Zgierz z Kutnem i Łodzią Kaliską jest ujęta w naszych planach - zapewnia Arnold Bresch, dyrektor realizacji inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Mamy zamiar rozpocząć ją w 2019 roku, będzie prowadzona w dwóch etapach. Nie ma jeszcze projektu, ale kompleksowa przebudowa linii zawsze obejmuje również modernizację obiektów inżynierskich. Tak samo będzie i w tym przypadku.

Wygląda więc na to, że kierowcy muszą się jeszcze uzbroić w cierpliwość. Do obiecywanego przez kolej rozpoczęcia remontu jeszcze co najmniej 2 lata, trudno też dzisiaj przewidzieć, ile mogą potrwać prace i jaki będzie ich zakres.

Mają po 116 lat!

Kamienne wiadukty w Zgierzu powstały w 1901 roku, tak jak kolej do Łowicza.

Jacek Zemła

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.