Kia Ceed. To model, który posiada kilka twarzy

Czytaj dalej
Ryszard M. Perczak

Kia Ceed. To model, który posiada kilka twarzy

Ryszard M. Perczak

Na początku grudnia ogłoszono wyniki organizowanego po raz pierwszy konkursu na „Samochód roku 2020 w Polsce”. Bezapelacyjnym zwycięzcą została Kia XCeed. Jury, które akurat ten model uznało za najciekawszy, podkreślało m.in. jego rodowód.

Samochody marki Kia oficjalnie na rynkach europejskich pojawiły się w połowie lat 90. minionego wieku. Pierwszym modelem, który trafił do sprzedaży w Polsce, była Pride, koreańska odmiana ówczesnego Forda Fiesta. Potem już mogliśmy kupować kolejne modele Shuma, Sportage oraz Optima. Ale tak naprawdę Polska i Europa zwróciły na markę baczniejszą uwagę, gdy w ofercie dilerów pojawiły się Picanto, Rio, a przede wszystkim Ceed.

Debiut pierwszej generacji kompaktowej Kia cee’d (tak wówczas pisało się nazwę tego modelu) miał miejsce w roku 2006. Na salonie w Paryżu Koreańczycy pokazali ten samochód w trzech wersjach nadwoziowych, jako 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Produkowano je z szeroką gamą silników oraz konkurencyjnym wyposażeniem.

Kia dla Europejczyka

Model ten był od początku projektowany i konstruowany pod kątem oczekiwań kierowców europejskich, którzy lubią tej wielkości samochody. Przywiązują przy tym dużą wagę do wyglądu i nowoczesnych rozwiązań. Dla nich liczy się także jakość wykonania.

Kiedy w roku 2012 debiutowało drugie pokolenie Kia cee’d, rynek już wiedział, czego się po tych autach spodziewać. Samochody pierwszej generacji okazały się bowiem trwałymi, ekonomicznymi i niezawodnymi autami, które były jednocześnie relatywnie tanie. Ich atrakcyjność podnosiły również bardzo korzystne warunki gwarancyjne. Zresztą do dziś wiele tych aut z bardzo dużymi przebiegami wciąż służy swoim właścicielom.

Podobnie jak w przypadku pierwszej serii również cee’d II produkowano w nadwoziach hatchback i kombi.

Ceed po raz trzeci

Rok 2018 był początkiem produkcji kolejnej generacji Ceed. Przy okazji zmieniono pisownię nazwy tego modelu. Nie było już dziwacznej pisowni cee’d tylko Ceed.

Początkowo Ceed III powstawała jako 5-drzwiowy hatchback oraz kombi. Bardzo interesujący okazał się model nazwany ProCeed, który jest swoistą krzyżówką nadwozia coupe i kombi. Jesienią 2019 do obu tych wersji kompaktowej Kia dołączył XCeed, świetnie wyglądający samochód typu crossover.

W ten sposób obecnie rodzina modeli Ceed spełnia oczekiwania niekiedy skrajnie różnych użytkowników od takich, którzy potrzebują auta rodzinnego (kombi) przez tych, co najbardziej sobie cenią styl (ProCeed) oraz kierowców zwracających nade wszystko uwagę na uniwersalność swojego pojazdu (XCeed).

Wstydu nie ma

Mocną stroną modeli Ceed jest ich wyposażenie. Już w podstawowej wersji hatchbacka znajdziemy m.in. 6 poduszek powietrznych, system ABS i ESC, światła do jazdy dziennej wykonane w technologii LED, światła mijania typu projekcyjnego z czujnikiem zmierzchu oraz funkcją automatycznego przełączania pomiędzy światłami drogowymi a mijania, elektryczne sterowanie szyb, elektryczne sterowanie lusterek, zamek centralny z pilotem, alarm, 6-głośnikowy system audio z radioodtwarzaczem CD/MP3 oraz wielofunkcyjną kierownicą, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, klimatyzację, aktywny tempomat, system autonomicznego hamowania z dwoma trybami pracy: miejskim i pozamiejskim, system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy oraz asystent utrzymania na pasie ruchu.

Czy mogło być inaczej?

Na początku grudnia jury konkursu „Samochód roku 2020 Polska” ogłosiło, że tytuł ten zdobywa Kia XCeed. W ten sposób doceniono walory tegorocznej nowości marki Kia. Tak naprawdę to było podkreślenie tego, jaką pozycję na rynku zajmują auta tej marki. Design, nowoczesność oraz relatywnie niska cena zdecydowały, że crossover przekonywująco wygrał spośród naprawdę ciekawych modeli. W finałowej piątce oprócz XCeeda były także Hyundai Kona, Peugeot 208, Skoda Scala i Toyota Corolla.

Koreańskie marki, wchodząc przed laty do Europy, występowały w roli Kopciuszka, który mógł konkurować z ówczesnymi potęgami z naszego kontynentu czy Japonii jedynie niskimi cenami. Dziś to już historia. Samochody Kia są tego najlepszym przykładem.

Przygotowane przez światową czołówkę specjalistów począwszy od stylistów, a na konstruktorach skończywszy, rywalizują atrakcyjnym wyglądem oraz najnowszymi technologiami. Budowana konsekwentnie opinia jako o autach niezawodnych sprawia, że do salonu Kia nie wchodzi się po to, by znaleźć samochód tani, ale taki, który nie tylko się wyróżni na ulicy sylwetką, ale także spełni najbardziej wyszukane oczekiwania użytkownika. Najlepszym przykładem na to jest wszechstronna rodzina modeli Ceed.

Zaczęło się od rowerów

Historia marki zaczyna się pod koniec drugiej wojny światowej od powstania manufaktury Kyungsung Precision Industry produkującej części do rowerów, a od 1951 roku także rowerów. Wtedy także zmieniono jej nazwę na Kia Industries. W roku 1961 roku rozpoczęto produkcję motocykli, a rok później trójkołowego pojazdu dostawczego Kia K-360.

W 1971 roku rozpoczęto produkcję samochodów ciężarowych, a następnie osobowych. W marcu 1990 przyjęto nazwę przedsiębiorstwa Kia Motors.

W Polsce Kia Motors pojawiła się w 1995 roku. Początkowo filia handlowa działała pod nazwą PB Motors, a we wrześniu 1997 roku przedsiębiorstwo zmieniło nazwę na Kia Motors Polska Sp. z o.o. (KMP).

Obecnie oferta Kia Motors, obok m.in. Toyoty i Volkswagena, należy do najbardziej zróżnicowanych i najliczniejszych modelowo na świecie. Koreańczycy obecni są na kilkuset rynkach na wszystkich kontynentach, posiadając ofertę silnie spersonalizowaną w zależności od danego rynku.

Ryszard M. Perczak

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.