Jest już nowa Kia Sorento. SUV czwartej generacji na znacznie dłuższe dystanse

Czytaj dalej
Marek Perczak

Jest już nowa Kia Sorento. SUV czwartej generacji na znacznie dłuższe dystanse

Marek Perczak

Na rynek wchodzi czwarte już pokolenie popularnego modelu Kia Sorento. Oprócz wersji z silnikiem wysokoprężnym nowe Sorento jest oferowane również z napędem hybrydowym, w tym także typu plug-in, czyli z możliwością doładowywania baterii ze źródeł zewnętrznych.

Najnowsze Sorento oprócz wersji z silnikiem wysokoprężnym jest oferowane również z napędem hybrydowym, w tym (wkrótce) także typu plug-in, czyli z możliwością doładowywania baterii ze źródeł zewnętrznych. A to sprawia, iż znacznie dłuższe są dystanse, a także szybciej będzie można nim jeździć z napędem wyłącznie elektrycznym.

18 lat temu...

Model Sorento od czasu premiery w roku 2002 stanowi podstawę oferty marki Kia na świecie. W tym roku wchodzi na rynek czwarte jego pokolenie. Od chwili rozpoczęcia produkcji pierwszej generacji sprzedano ich ponad trzy miliony egzemplarzy, z tego około 300 tys. sztuk w Europie.

Jest już nowa Kia Sorento. SUV czwartej generacji na znacznie dłuższe dystanse

Na polskim rynku Sorento debiutowało w roku 2003. Do roku 2020 w ręce polskich kierowców trafiło ponad 8000 tych samochodów. Co istotne, ponad połowa z nich to poprzedni model, który debiutował pięć lat temu. Z tego m.in. powodu z najnowszym Sorento w Kia Motors Polska wiąże się duże nadzieje, gdyż trzy dotychczasowe pokolenia Sorento ugruntowały mu opinię samochodu nowoczesnego, trwałego i niezawodnego. Jeszcze w tym roku polscy dilerzy chcą sprzedać ok. 400 sztuk nowego Sorento. W kolejnych latach może to być już 1000, 1200, a nawet 1300 sztuk.

Elegancki i sportowy

Styliści, którym powierzono zaprojektowanie najnowszego Sorento, mieli za zadanie zachować minimalistyczną estetykę jego poprzednich generacji, jednocześnie czyniąc teraz to auto jeszcze bardziej dystyngowanym i dodając mu również nieco sportowego charakteru. Nowy model jest tylko o centymetr dłuższy od poprzednika (4,81 m), ale ma krótsze zwisy z przodu i z tyłu. Dzięki nowej platformie podłogowej o 3,5 cm zwiększył się jego rozstaw, który teraz mierzy 2,81 m. Nowy model wygląda nie tylko na dłuższy, ale również na niższy niż poprzedni, mimo że jest od niego o centymetr wyższy.

Jest już nowa Kia Sorento. SUV czwartej generacji na znacznie dłuższe dystanse

A w kabinie...

Elegancko wykończone wnętrze przyciąga wzrok nowym, wyrafinowanym designem. Na pierwszy plan wysuwają się ulokowane blisko siebie na desce rozdzielczej dwa ekrany. Większy, ten przed kierowcą (12,3-cala), zawiera zestaw najważniejszych wskaźników i optycznie łączy się z mniejszym, ulokowanym centralnie, 10,25-calowym dotykowym ekranem systemu multimedialnego. Obydwa wyświetlają informacje wyraźnie na linii wzroku kierowcy.

Podstawowe funkcje menu uruchamia się za pomocą dotykowych pól po obu stronach centralnego ekranu. Pod nim znajdują się przyciski do obsługi klimatyzacji. Bardzo mocny, przyciągający wzrok akcent na konsoli środkowej stanowią pionowe otwory wentylacyjne z chromowanym obramowaniem.

Także tylko na prąd

Sorento czwartej generacji jest pierwszym autem skonstruowanym w oparciu o nową platformę podłogową, przeznaczoną dla nowej generacji średniej wielkości SUV-ów marki Kia. Dzięki niej model ten dysponuje nie tylko większym nadwoziem, które zapewnia przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik, ale jest również jednym z najbardziej wszechstronnych i przestronnych SUV-ów dostępnych z trzema rzędami siedzeń.

Jest już nowa Kia Sorento. SUV czwartej generacji na znacznie dłuższe dystanse

Nowa platforma umożliwia również zastosowanie nowych zelektryfikowanych układów napędowych bez uszczerbku na przestrzeni w kabinie.

Flagowy SUV marki Kia po raz pierwszy będzie oferowany z hybrydowymi układami napędowymi. Do wyboru będą wersje „zwykła” hybrydowa i hybrydowa typu plug-in. Ta druga będzie dostępna w przyszłym roku. Wiadomo już, że moc zespołu napędowego Sorento Plug-in Hybrid wynosić będzie 265 KM, a maksymalny moment obrotowy - 350 Nm. Zasięg na energii elektrycznej tego Sorento będzie wystarczał na tyle, aby większość codziennych podróży wykonać z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego.

Hybrydowy „zwykły” układ napędowy nowego Kia Sorento tworzą turbodoładowany silnik benzynowy 1,6 l o mocy 180 KM, silnik elektryczny o mocy 60 KM i litowo-jonowy akumulator o pojemności 1,49 kWh, który znajduje się pod podłogą. Maksymalna moc tej hybrydy wynosi 230 KM (350 Nm). Nowe Sorento jest dostępne także w wersji z wyłącznie czterocylindrowym turbodieslem 2,2 l o mocy 202 KM.

Jest już nowa Kia Sorento. SUV czwartej generacji na znacznie dłuższe dystanse

Napęd w zależności jego rodzaju jest przekazywany do kół tylko przednich albo na obie osie za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej (AT6).

Dużo i jeszcze więcej

Już standardowe (Wersja M) wyposażenie nowego Sorento obejmuje m.in.: światła przednie i tylne w technologii LED, cyfrowe zegary z kolorowym ekranem o przekątnej 12,3 cala, 8-calowy ekran systemu multimedialnego, kamerę cofania, tuner DAB, interfejs Android Auto i Apple CarPlay, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym, automatyczną dwustrefową klimatyzację z filtrem cząstek i automatycznym trybem oczyszczania powietrza w kabinie, aktywny tempomat z funkcją Stop & Go oraz inteligentnym ogranicznikiem prędkości, asystenta utrzymania auta pośrodku pasa ruchu, asystenta hamowania z funkcją unikania kolizji podczas skrętu w lewo, 7 poduszek powietrznych (w tym centralną między fotelami), system powiadamiania ratunkowego e-call, system automatycznego hamowania po kolizji, system automatycznego hamowania z funkcją wykrywania pojazdów, pieszych i rowerzystów, elektryczny hamulec postojowy z funkcją Auto Hold, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, światła przeciwmgielne i do jazdy dziennej LED, elektrycznie składane i podgrzewane lusterka z kierunkowskazami w technologii LED, elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne, skórzaną kierownicę z łopatkami do zmiany biegów, wybór trybów jazdy miejskiej i terenowej, relingi dachowe oraz dojazdowe koło zapasowe.

Bogatsza wersja L jest od podstawowej droższa o 13 tys. zł, a topowa XL - o 26 tys. zł.

Napęd na cztery koła w hybrydowym Sorento wymaga dopłaty 9 tys. zł.

Jest już nowa Kia Sorento. SUV czwartej generacji na znacznie dłuższe dystanse

Za flagowego SUV-a marki Kia napędzanego 202-konnym silnikiem Diesla i standardowo wyposażonego w napęd na cztery koła trzeba zapłacić minimum 189.900 zł.

Marek Perczak

Dodaj pierwszy komentarz

Komentowanie artykułu dostępne jest tylko dla zalogowanych użytkowników, którzy mają do niego dostęp.
Zaloguj się

plus.dzienniklodzki.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2022 Polska Press Sp. z o.o.