Jak walczyć ze smogiem – dwie nowe ustawy

Czytaj dalej

Jak walczyć ze smogiem – dwie nowe ustawy

Pomiary wykazują, że wpływ emisji komunikacyjnej na jakość powietrza jest z roku na rok coraz większy, co związane jest głównie z rosnącą liczbą pojazdów. Szacuje się, że obecnie już za 30 procent zanieczyszczeń odpowiadają auta. Sytuację pogarsza fakt, że wzrasta również średni wiek pojazdów. Ponad połowa aut jeżdżących po naszych drogach ma powyżej 15 lat.

Jak już informowaliśmy w poprzednim artykule naszego cyklu, Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, która daje samorządom możliwość pobierania opłat od kierowców wjeżdżających do śródmieścia. Ustawa podaje też wysokość opłat. Maksymalnie za dobę ma to być 30 złotych, a maksymalna kara - 500 zł. Opłaty mają dotyczyć samochodów na benzynę i na olej napędowy.

W tzw. ekostrefach będą się mogły poruszać za darmo wyłącznie auta na gaz ziemny, czyli LNG oraz CNG, oraz samochody elektryczne i wykorzystujące napęd wodorowy. Oczywiście darmowy wstęp będą miały również służby i mieszkańcy strefy.

Strefy czystego transportu miałyby obowiązywać przez całą dobę. Zgodnie z nowymi przepisami powinien to być rejon, gdzie jest dużo urzędów, uczelni, czy sklepów.

Ministerstwo infrastruktury przygotowało projekt rozporządzenia w którym proponuje oznaczenie samochodów na paliwa alternatywne za pomocą naklejki na szybę. Odpowiednie oznaczenie ma pomóc w identyfikacji pojazdów mających prawo wjazdu do strefy czystego transportu.

Nie zostało ustalone jaki będzie koszt naklejki, ale – powtórzmy - kara za wjazd autem do wydzielonej strefy niespełniającym wymagań może wynieść 500 zł.

Zielona naklejka z literą „H” oznaczać będzie, że pojazd napędzany jest wodorem. Niebieska z dwoma literami „EE” ma oznaczać samochód elektryczny, natomiast brązowa z „CNG” zarezerwowana będzie dla pojazdów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Pozostaje jeszcze fioletowa z napisem „LNG” naklejana na pojazd na skroplony gaz ziemny.

Ministerstwo infrastruktury chce również przygotować nowy wzór tablic rejestracyjnych dla pojazdów, które zostaną zwolnione z opłat za wjazd do ekostrefy.

Możliwe, że stosowna ustawa zacznie obowiązywać już na wiosnę, choć najbardziej prawdopodobny termin to 1 lipca br.

Do wprowadzenia opłat jako pierwsze szykują się Toruń, Poznań i Wrocław. Prezydent Torunia chce pobierać pieniądze od kierowców wjeżdżających w wąskie zabytkowe uliczki i do zespołu staromiejskiego. Również prezydent Wrocławia jest za takim owiązaniem. Władze Warszawy zastanawiają się na utworzeniem ekostrefy.

Z utworzeniem ekostref w centrach miast koresponduje ustawa o elektromobilności, którą niedawno podpisał prezydent Andrzej Duda, ma wprowadzić korzyści i przywileje dla aut zero emisyjnych i zasilanych czystszymi paliwami.

Według jej zapisów, elektryczne auta będą mogły korzystać z bus pasów i nie będą płacić za parkowanie, zaś auta na prąd lub wodór będą tańsze, bo sprzedawane bez akcyzy.

Warto dodać, że ustawa o elektromobilności wyklucza z grona samochodów ekologicznych popularne pojazdy hybrydowe (bez możliwości ładowania z gniazdka). Dla ich właścicieli nie przewidziano żadnych ulg. Z kolei dla hybrydy typu plug-in (doładowywane z gniazdek) nie przewidziano możliwości darmowego korzystania z sieci stacji ładowania. Z tej możliwości będą mogły bezpłatnie korzystać jedynie auta w pełni elektryczne.

Projekt "Jak wygrać z łódzkim smogiem" dofinansowany ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Łodzi

Koszt całkowity projektu 193 971 zł, kwota dotacji 172 634 zł.

plus.dzienniklodzki.pl

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2019 Polska Press Sp. z o.o.