Bogacimy się i chętniej sięgamy po dobra luksusowe

Czytaj dalej
Mateusz Tkarski

Bogacimy się i chętniej sięgamy po dobra luksusowe

Mateusz Tkarski

W 2019 roku wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wzrosła o 5,4 proc. w stosunku do poprzedniego roku i sięga już ponad 25 mld złotych. Jest to m.in. efekt rosnącej liczby bogatych Polaków - w 2018 roku w Polsce mieszkało już ponad 234 tys. osób zarabiających ponad 20 tys. złotych miesięcznie, z czego blisko 67 tys. zarabiało powyżej 50 tys. złotych.

Jak co roku krajowy rynek dóbr luksusowych analizują eksperci firmy doradczej KPMG. Z raportu z końca ub. roku wynika, że największym segmentem stanowiącym niemal 2/3 rynku dóbr luksusowych w Polsce pozostają samochody luksusowe i premium, a jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi tego rynku są usługi hotelarskie i SPA. Do 2024 roku segment ten może wzrosnąć nawet o blisko 60 proc. - wynika z 10. edycji raportu KPMG poświęconego rynkowi dóbr luksusowych w Polsce.

Dobra sytuacja gospodarcza, niskie bezrobocie i dynamicznie rosnące płace przekładają się na systematycznie rosnącą liczbę zamożnych oraz bogatych Polaków. W 2018 roku liczba dobrze zarabiających Polaków, czyli o miesięcznych zarobkach przekraczających 7,1 tys. złotych brutto, wyniosła ponad 1,4 mln osób, których łączne dochody wyniosły 319 mld złotych. Zgodnie z szacunkami KPMG w 2019 roku, liczba dobrze zarabiających osób wyniosła blisko 1,6 mln, a ich łączny dochód wzrośnie o 12,6 proc.

Bogacimy się i chętniej sięgamy po dobra luksusowe

Kluczowymi odbiorcami dóbr luksusowych są osoby bogate, zarabiające minimum 20 tys. zł brutto miesięcznie oraz bardzo bogate, z dochodami powyżej 50 tys. zł brutto. W 2018 roku do pierwszej grupy można było zaliczyć 234,4 tys. podatników (wzrost o 20,6 proc. r/r), a do drugiej - 66,7 tys. osób (wzrost o 33,5% proc. r/r). Ich łączny dochód wyniósł odpowiednio 155,6 mld zł i 93,7 mld zł. Z kolei najszybciej procentowo rosnącą wśród analizowanych grup są Polacy zarabiający powyżej 1 mln złotych brutto rocznie. Zgodnie z danymi Ministerstwa Finansów w 2018 roku takich osób było 32,1 tys., co oznacza wzrost aż o 38,4 proc. r/r, a ich łączne dochody wyniosły 68,8 mld zł.

- Rok 2018 okazał się bardzo dobry gospodarczo dla Polski. Drugi najwyższy wzrost PKB w UE, niskie bezrobocie i dynamicznie rosnące płace przyczyniły się do powiększenia grupy dobrze zarabiających o miesięcznych zarobkach powyżej 7,1 tys. zł brutto. Względem 2017 roku liczba osób dobrze zarabiających zwiększyła się o niemal 20% i przekroczyła granicę 1,4 mln, a w bieżącym roku może wzrosnąć już do 1,58 mln. Dla porównania dekadę temu mieszkało w Polsce 578 tys. osób o takich dochodach. Szacujemy, że w ciągu najbliższych pięciu lat liczba osób dobrze zarabiających w całym kraju zwiększy się do 2 mln - mówi Andrzej Marczak, partner w KPMG w Polsce.

Milionerzy w dolarach

Jak wskazują autorzy raportu na bogactwo Polaków można spojrzeć również pod względem liczby osób należących do kategorii HNWI (ang. high net worth individuals). W 2019 roku w Polsce mieszkało już prawie 116 tys. osób kwalifikujących się do kategorii HNWI, czyli osób, których majątek netto przekracza wartość 1 mln dolarów. Pod tym względem Polska wyprzedziła już Finlandię i Grecję, wciąż jednak daleko nam do wielu krajów zachodniej Europy. Niezmiennie na pierwszym miejscu pozostaje Wielka Brytania, gdzie mieszka blisko 2,5 mln HNWI oraz Niemcy i Francja z liczbą ponad 2 mln osób, których majątek netto przekracza 1 mln dolarów. W strukturze HNWI w Polsce dominują osoby z majątkiem o wartości między 1 a 5 mln dolarów, których jest ponad 104 tys. Aktywa warte powyżej 100 mln dolarów posiada 147 osób, z czego zaledwie 14 osób dysponuje majątkiem większym niż 500 mln dolarów.

Bogacimy się i chętniej sięgamy po dobra luksusowe

Majątek warty biliony

Na koniec II kwartału 2019 roku całkowita wartość majątku zgromadzonego przez gospodarstwa domowe w Polsce wynosiła ponad 2 bln złotych, co oznacza wzrost o 7,2 proc. w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Warto zaznaczyć, że połowę aktywów Polaków stanowią depozyty i gotówka, z czego 10 proc. wszystkich aktywów stanowi gotówka. Od ostatniego roku wartość majątku trzymanego przez Polaków w gotówce wzrosła o blisko 11 proc.

Stale powiększająca się grupa bogatych i bardzo bogatych Polaków napędza rynek dóbr luksusowych, którego szacunkowa wartość w 2019 roku może wynieść ponad 25 mld zł, co oznacza wzrost o 5,4 proc. w stosunku do 2018 roku. Z optymizmem eksperci KPMG również patrzą na prognozy dot. rynku w ciągu najbliższych 5 lat, według których w 2024 roku polski rynek dóbr luksusowych przekroczy wartość 38 mld zł.

Coś dla odpoczynku, coś dla podniebienia

Podobnie jak w latach ubiegłych, największym segmentem rynku dóbr luksusowych w Polsce pozostają samochody luksusowe i premium. W 2019 roku wartość tej kategorii sięgnęła poziomu ponad 16 mld zł. Rynek samochodów osobowych zaliczanych do premium opanowany jest w Polsce przez kilka marek. To BMW, Mercedes i Audi. Natomiast większe zróżnicowanie jest w segmencie luksusowych aut. Liderem pozostało Maserati, jednak w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. liczba sprzedanych samochodów tej marki była o połowę mniejsza niż w analogicznym okresie 2018 roku. Największy przyrost rejestracji ponownie odnotowało Lamborghini - w pierwszych trzech kwartałach zarejestrowano trzy razy więcej samochodów tej marki niż w analogicznym okresie 2018 r. Także Rolls-Royce i Bentley sprzedały więcej pojazdów niż w ubiegłym roku (odpowiednio o 11,1 proc. i 7,5 proc.).

Kolejnym pod względem wielkości w Polsce jest segment luksusowej odzieży i akcesoriów, który w ubiegłym roku może osiągnąć wartość 3,1 mld zł. Zgodnie z zakładanym prognozowanym średnim rocznym wzrostem na poziomie 4,6 proc. w latach 2019-2024, wartość luksusowej odzieży i akcesoriów w 2024 roku osiągnie prawie 4 mld złotych. Największy udział w tym segmencie zajmują ubrania (63 proc.), jednak najwyższy wzrost osiągnął segment obuwia, powiększając się o ponad 9 proc. r/r.

Najszybciej rozwijającym się obecnie segmentem rynku dóbr luksusowych są usługi hotelarskie i SPA, które wzrosły o 11,7 proc. r/r. Według szacunków KPMG kategoria usług hotelarskich i SPA w 2024 roku może osiągnąć wartość 2,2 mld zł, co oznacza wzrost o 58 proc. względem roku 2019. Dynamicznie rozwijają się także segmenty luksusowych alkoholi i biżuterii (wzrosty o ok. 8-9 proc. r/r).

- Na uwagę zasługuje kategoria alkoholi, która może osiągnąć wartość 1,3 mld zł. Nadchodzące spowolnienie gospodarcze może mieć wpływ na niewielki spadek wzrostu popytu, jednak dzięki rosnącej zamożności i zmianie stylu życia Polaków wydaje się, że rynek dóbr luksusowych mimo wszystko będzie rosnąć - mówi Tomasz Wiśniewski, partner w KPMG w Polsce.

Co to jest luksus dla bogatych?

Bogacimy się i chętniej sięgamy po dobra luksusowe

Polacy biorący udział w badaniu KPMG, których miesięczne zarobki przekraczają 20 tys. złotych, deklarują, że bogactwo dla nich to przede wszystkim niezależność, prestiż i odpowiedzialność. Z kolei czynnikami, które zdaniem bogatych Polaków pomagają osiągnąć odpowiedni status społeczny są przede wszystkim szczęście (57 proc. wskazań), pochodzenie społeczne (53 proc. wskazań) oraz sprzyjająca sytuacja polityczno-gospodarcza (50 proc. wskazań).

Odpowiednio wysokie zarobki umożliwiają robienie luksusowych zakupów. Zdaniem najlepiej zarabiających Polaków, luksusowe produkty cechują przede wszystkim prestiż marki (66 proc.), unikalność (62 proc. wskazań) oraz jakość i niezawodność (60 proc.). Ankietowani Polacy zarabiający miesięcznie powyżej 20 tys. złotych zadeklarowali, że w ciągu ostatniego roku dokonali zakupów luksusowych perfum (82 proc. wskazań), odzieży i obuwia (71 proc.) lub biżuterii i zegarków (62 proc.). Prawie 2/3 z nich na zakup luksusowych produktów deklaruje wydatki powyżej 11 proc. swoich rocznych dochodów.

Dobra luksusowe nie mają jednej uniwersalnej definicji. Zdaniem wszystkich Polaków, którzy wzięli udział w badaniu KPMG, samochód można uznać za luksusowy, jeśli kosztuje powyżej 315 tys. zł. Z kolei 1 mkw. luksusowego apartamentu wykończonego w najwyższym standardzie to wydatek blisko 30 tys. zł. Zagraniczne wczasy w „luksusie” to wydatek minimum 10,6 tys. zł, a luksusowy wyjazd weekendowy do SPA dla dwóch osób to wydatek rzędu 4 600 zł. W przypadku elementów garderoby, wg respondentów o luksusie można mówić, jeżeli damska sukienka kosztuje minimum 3 100 zł, torebka 2 800 zł, a buty 2 100 zł. W przypadku mężczyzn, luksusowy garnitur powinien kosztować minimum 6 600 zł, buty 1 900 zł, a zegarek przynajmniej 7 700 zł. Kolacja dla dwóch osób w restauracji - 1 900 zł, a butelka luksusowego wina - 1 000 zł.

Luksus w przestworzach i na morzach

Z raportu KPMG wynika, że od listopada 2018 roku w Polsce zarejestrowanych zostało ponad sto nowych statków powietrznych. Osoby fizyczne nabyły 20 samolotów i 5 śmigłowców, 182 samoloty i 19 śmigłowców jest zarejestrowanych na jednoosobowe działalności gospodarcze.

Prywatne samoloty są nie tylko dobrem luksusowym z najwyższej półki, ale także stanowią jeden z najszybszych i najbezpieczniejszych środków transportu. Ich nabywcy często kierują się komfortem podróży i chęcią zaoszczędzenia czasu. Na rosnące zainteresowanie tym rynkiem wpływa poprawiająca się infrastruktura i nowe porty lotnicze, wzrastająca liczba szkół lotniczych oraz poszerzająca się oferta producentów maszyn.

Przybywa także miłośników żeglarstwa na poziomie premium. W 2019 roku złożono ponad 2,5 tys. wniosków o rejestrację jachtów morskich. Prawie pół tysiąca wniosków dotyczyło rejestracji jachtów śródlądowych.

Nieruchomości warte miliony

Bogacimy się i chętniej sięgamy po dobra luksusowe

Hossa na rynku nieruchomości nie zwalnia. Ceny domów i mieszkań rosną w szalonym tempie, przez co wiele osób, nawet jeśli by tego nie chciało, kupując mieszkanie na kredyt, może aspirować do grona bogatych. Wzrost wartości nieruchomości widać zwłaszcza w Trójmieście.

W badaniu KPMG na temat postrzegania luksusu przez Polaków ankietowani wskazali, że najistotniejszą cechą nieruchomości, jest lokalizacja w prestiżowej dzielnicy lub miejscowości (69 proc. wskazań). Inne cechy luksusu wskazywane przez respondentów to drogie wyposażenie (60 proc.), ochrona (57 proc.), wykończenie przez architektów wnętrz (57 proc.) i duży metraż (56 proc.). Za najmniej ważny czynnik zostało uznane otoczenie bogatych sąsiadów (24 proc).

Jak pod tym względem wyglądamy na tle krajów bogatszych? Do tamtejszego poziomu cen sporo brakuje. Ceny apartamentów premium w Polsce, nawet w Warszawie, wciąż pozostają dużo niższe niż na zachodzie Europy czy w USA. Średnia cena za metr kwadratowy w Madrycie to 7 000 euro, Berlinie - 9 100 euro, Paryżu - 15 100 euro, Londynie - 17 700 euro. Natomiast w Warszawie średnia cena wyniosła 6500 euro.

Mateusz Tkarski

Polska Press Sp. z o.o. informuje, że wszystkie treści ukazujące się w serwisie podlegają ochronie. Dowiedz się więcej.

Jesteś zainteresowany kupnem treści? Dowiedz się więcej.

© 2000 - 2024 Polska Press Sp. z o.o.